måndag 26 mars 2012

Snabba frallor

Här är receptet på frallor som jag gjorde i helgen. Jag hade ingen mjölk hemma och så ville jag att det skulle gå snabbt. Alltså inte jäsa för länge. Det stod att det skulle vara vetemjöl men jag bytte ut halva mängden till dinkelmjöl. Jag tror att man bara skulle kunna ha dinkelmjöl istället för vetemjöl. Dessutom la jag pumpakärnor på dem. Väldigt goda.

Här är receptet som jag hittade på Min goda sida.

Snabba frallor

10 st

3/4 paket jäst
25 g smör
2,5 dl vatten 
1/2 msk socker
3 dl vetemjöl
3 dl dinkelmjöl
salt


Smula jästen i en degbunke
Smält smöret, häll i vattnet och värm till 37 grader.
Häll detta över jästen och rör om tills jästen har smält
Häll i socker och lite salt
Arbeta in mjölet, lite i taget, tills degen är smidig
Knåda degen för hand i 5 minuter

Gör 10 bullar och lägg dem på bakplåtspapper
Låt jäsa i 15 minuter

Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca 7 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar