fredag 17 augusti 2012

Jag vill inte tjata

Vi har ett stort behov att planera vår tid och arbete här hemma. Eller jag har ett stort behov av att Mattias ska göra lite mer saker här hemma:)

Nästan alltid finns det två odiskade flaskor i vasken på morgonen. Min lösning på detta är att köpa fler flaskor så finns det alltid någon ren. Det tycker mannen är onödigt. Såklart eftersom han slipper att diska dem.

Varje morgon efter frukost tömmer jag diskmaskinen och fyller den igen. Kanske Mattias skulle kunna tömma den någon morgon eftersom jag tömmer och fyller minst två gånger per dag.

Torka bordet efter sig är en annan grej. Det är det enda man gör efter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, fika etc.. Jag blir glad av EN torkning.

Tvätten sköter jag alltid. Men det hade varit trevligt om Mattias tagit initiativ till att vika ibland?!

Jag storstädade hela undervåningen i veckan. Jag har inga problem med det bara att det är någorlunda undanplockat dagen innan. Idag tänkte jag städa hela övervåningen men suget försvann då jag måsta plocka allt först. Det var en deal vi satte i veckan. Om vi plockar torsdagskvällen så städar jag. Tror ni att mannen föreslog en plockning? Eller la han sig i soffan?

Jag tror vi måste göra ett slags schema för veckan. Jag vet, tråkigt men om vi vill ha en gladare vardag så är det nödvändigt.

Någon som har ett schema att tipsa om?

12 kommentarer:

  1. Vi har det perfekt hemma. :) Haha!! Naj.
    Ni verkar ju ha lite av ett schema redan. Plocka i ordning på torsdagskvällen, tycker ni kunde passa på att städa tillsammans då också. Sen kan han vika tvätt på söndagar tycker jag, eller göra nåt annat hushållsarbete. Sätt fart på honom!! :) Sen är det ju så när en är hemma och en jobbar att man gör ganska mycket mer i hemmet. Rättvist eller ej.
    Och köp fler flaskor direkt!!
    Pussssssssssssssssssssssss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett schema ska tillverkas:) sen att jag kommer göra mer är naturligt eftersom jag är hemma. Men vissa saker får man hjälpa varandra med som du säger. Puss

      Radera
  2. Ibland är nog ett schema enda lösningen. Trist men nödvändigt. Kram

    SvaraRadera
  3. Vi har eller försöker följa ett schema, undervåning och tvätt ena veckan entreplan och toaletter andra veckan. Maten görs av den som är herma först och som sen slipper, disk och iordning plockning efter mat! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Mattias och Andreas är verkligen inte släkt?? Är det bevisat? ;) Nästan komiskt att läsa hur likt det är här hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha.. Du säger det:) de kanske kan skickas iväg på gemensam kurs;) alla tips som funkar dela med dig.

      Kram

      Radera
  5. Hahahaha.........skrattade gott åt ditt inlägg. Har faktiskt "fostrat" min man ganska bra, ialla fall när det gäller vissa saker. Städning gör vi alltid på torsdagarna. Jag behöver komma hem till ett rent hus på fredagen. Om vi inte har det städat blir jag sur och grining och det vet mannen så han har blivit otroligt duktig på att ta initiativet till städningen...... Värre e det med all plockning.....känns som om jag plockar varje dag, hela tiden. Men han tycker samma sak så jag vet inte hur vi ska lösa det. Däremot e jag trött på allt det andra som jag förväntas ta hand om, rensa i ungarnas garberober, fixa i ordning i bastun där vi förvarar alla kläder som inte e i rätt storlek, hålla iordning på alla papper, städa bland barnens saker osv osv.......sånt kan jag bli galen av.Sen är det otroligt svårt att fördela hushållsarbetet lika när man är mitt inne i en renovering ( som vi förövrigt har varit inne i sen vi köpte huset för sex år sedan :)) Då blir det autoamtiskt så att jag gör mer inne medans hans snickrar. Men en städdag...det e ändå lösningen.......
    Så, nu fick jag skriva av mig lite :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh, vad härligt med en så lång kommentar. Det gillar jag. Det verkar som om vi har samma problem. Jag gör oxå allt som har med barnen och göra och det räknas liksom inte. (konstigt nog). Alla dessa storlekar som ska bytas och det som ska sparar, skänkas, slängas. Sedan hitta en plats till allt som ska vara logiskt på något vis?!

      Det är alltså gnäll som man ska köra med för att få det städat. hehe.. Jag ska testa!

      kram

      Radera